Ardha Uttanasana, FeetUp Och Yoga.

Jag har tagit till mig Yogan på allvar nu, inte bara strö-pass då och då utan mer som en naturlig del av dagen. Dessvärre har jag varit sjuk i influensa i över 1 vecka nu vilket har lett till att jag inte kunnat träna mer krävande pass men de dagar jag har haft ork så har jag stretchat och gjort YinYogan. Mjukt och lugnt.

Mitt mål är att klara axelstående och huvudstående på frihand men det kommer ta tid pga att jag är både väldigt svag i min core och stel som en pinne. Jag köpte en FeetUpp (alltså en Inversionsstol ) för att på så sätt kunna arbeta med min styrka, träna upp mage och rygg, skona mina inflammerade axlar och hitta vägen till ett hälsosammare liv. Än så länge har jag bara provat trainern lite lätt men att stå upp och ner kräver inte bara styrka och teknik, det sätter även igång cirkulationen på ett sätt jag inte trodde kunde vara möjligt.

På ca 1,5 vecka av mjuk stretch har jag kunnat nå ner med fingertopparna i en Ardha Uttanasana/halv stående framåtfällning. Innan dess har jag inte ens kunnat böja mig för att knyta skorna, knappt kunnat fälla ryggen framåt ens lite grann. Jag har trauman i höftböjaren efter tung styrketräning och mina hamstrings är så korta att jag absolut inte kan sitta på rumpan med framåtsträckta ben. Men som sagt, enbart 1,5 vecka av lätt Yoga har redan gett resultat och det tycker jag är fantastiskt.

Jag kan inte namnen på Yogans alla positioner så det får bli en del i min utveckling. Denna vecka nöter jag in Ardha Uttsana.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *